Cap. 2
12. Câţi, deci, fără
lege, au păcătuit, fără
lege vor şi pieri; iar câţi au păcătuit în
lege, prin
lege vor fi judecaţi.
13. Fiindcă nu cei ce aud
legea sunt drepţi la Dumnezeu, ci cei ce împlinesc
legea vor fi îndreptaţi.
14. Căci, când păgânii care nu au
lege, din fire fac ale legii, aceştia, neavând
lege, îşi sunt loruşi
lege,
17. Dar dacă tu te numeşti iudeu şi te reazimi pe
lege şi te lauzi cu Dumnezeu,
18. Şi cunoşti voia Lui şi ştii să încuviinţezi cele bune, fiind învăţat din
lege,
20. Povăţuitor celor fără de minte, învăţător celor nevârstnici, având în
lege dreptarul cunoştiinţei şi al adevărului,
23. Tu, care te lauzi cu
legea, Îl necinsteşti pe Dumnezeu, prin călcarea legii?
25. Căci tăierea împrejur foloseşte, dacă păzeşti
legea; dacă însă eşti călcător de
lege, tăierea ta împrejur s-a făcut netăiere împrejur.
27. Iar el - din fire netăiat împrejur, dar împlinitor al legii - nu te va judeca, oare, pe tine, care, prin litera legii şi prin tăierea împrejur, eşti călcător de
lege?
Cap. 3
11. Nu este cel ce înţe
lege, nu este cel ce caută pe Dumnezeu.
19. Dar ştim că cele câte zice
Legea le spune celor care sunt sub
Lege, ca orice gură să fie închisă şi ca toată lumea să fie vinovată înaintea lui Dumnezeu.
20. Pentru că din faptele Legii nici un om nu se va îndrepta înaintea Lui, căci prin
Lege vine cunoştinţa păcatului.
21. Dar acum, în afară de
Lege, s-a arătat dreptatea lui Dumnezeu, fiind mărturisită de
Lege şi de prooroci.
27. Deci, unde este pricina de laudă? A fost înlăturată. Prin care
Lege? Prin
Legea faptelor? Nu, ci prin
Legea credinţei.
31. Desfiinţăm deci noi
Legea prin credinţă? Nicidecum! Dimpotrivă, întărim
Legea.
Cap. 4
13. Pentru că Avraam şi seminţia lui nu prin
lege au primit făgăduinţa că vor moşteni lumea, ci prin dreptatea cea din credinţă.
14. Căci dacă moştenitorii sunt cei ce au
legea, atunci credinţa a ajuns zadarnică, iar făgăduinţa s-a desfiinţat,
15. Căci
legea pricinuieşte mâine; dar unde nu este
lege, nu este nici călcare de
lege.
16. De aceea (moştenirea făgăduită) este din credinţă, ca să fie din har şi ca făgăduinţa să rămână sigură pentru toţi urmaşii, nu numai pentru toţi cei ce se ţin de
lege, ci şi pentru cei ce se ţin de credinţa lui Avraam, care este părinte al nostru al tuturor,
Cap. 6
14. Căci păcatul nu va avea stăpânire asupra voastră, fiindcă nu sunteţi sub
lege, ci sub har.
15. Oare, atunci să păcătuim fiindcă nu suntem sub
lege, ci sub har? Nicidecum!
19. Omeneşte vorbesc, pentru slăbiciunea trupului vostru. - Căci precum aţi făcut mădularele voastre roabe necurăţiei şi fărădelegii, spre fărăde
lege, tot aşa faceţi acum mădularele voastre roabe dreptăţii, spre sfinţire.
Cap. 7
1. Oare nu ştiţi, fraţilor - căci celor ce cunosc
Legea vorbesc - că
Legea are putere asupra omului, atâta timp cât el trăieşte?
2. Căci femeia măritată e legată, prin
lege, de bărbatul său atâta timp cât el trăieşte; iar dacă i-a murit bărbatul, este dezlegată de
legea bărbatului.
3. Deci, trăindu-i bărbatul, se va numi adulteră dacă va fi cu alt bărbat; iar dacă i-a murit bărbatul este liberă faţă de
lege, ca să nu fie adulteră, luând un alt bărbat.
5. Căci pe când eram în trup, patimile păcatelor, care erau prin
Lege, lucrau în mădularele noastre, ca să aducem roade morţii;
6. Dar acum ne-am desfăcut de
Lege, murind aceluia în care eram ţinuţi robi, ca noi să slujim întru înnoirea Duhului, iar nu după slova cea veche.
7. Ce vom zice deci? Au doară
Legea este păcat? Nicidecum. Dar eu n-am cunoscut păcatul, decât prin
Lege. Căci n-aş fi ştiut pofta, dacă
Legea n-ar fi zis: Să nu pofteşti!
8. Dar păcatul, luând pricină prin poruncă, a lucrat în mine tot felul de pofte. Căci fără
lege, păcatul era mort.
9. Iar eu cândva trăiam fără
lege, dar după ce a venit porunca, păcatul a prins viaţă;
12. Deci,
Legea e sfântă şi porunca e sfântă şi dreaptă şi bună.
14. Căci ştim că
Legea e duhovnicească; dar eu sunt trupesc, vândut sub păcat.
16. Iar dacă fac ceea ce nu voiesc, recunosc că
Legea este bună.
21. Găsesc deci în mine, care voiesc să fac bine,
legea că răul este legat de mine.
22. Că, după omul cel lăuntric, mă bucur de
legea lui Dumnezeu;
23. Dar văd în mădularele mele o altă
lege, luptându-se împotriva legii minţii mele şi făcându-mă rob legii păcatului, care este în mădularele mele.
Cap. 9
4. Care sunt israeliţi, ale cărora sunt înfierea şi slava şi legămintele şi
Legea şi închinarea şi făgăduinţele,
11. Şi nefiind ei încă născuţi şi nefăcând ei ceva bun sau rău, ca să rămână voia lui Dumnezeu cea după a
legere, nu din fapte, ci de la Cel care cheamă,
31. Iar Israel, urmărind
legea dreptăţii, n-a ajuns la
legea dreptăţii.